Voorbeschouwing Tour of Oman 2016   Leave a comment

tour-of-oman-overview

Met de 7e editie van de meerdaagse wielerwedstrijd Tour of Oman begint dinsdag het slotstuk van het voorjaarsdrieluik in het Midden-Oosten. Het wielrennen wordt almaar populairder in het Midden-Oosten. De Tour of Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten slaagde erin om een sterk deelnemersveld samen te stellen. De rondes van het Arabisch emiraat Qatar en van het sultanaat Oman zijn elk jaar een succes. Het is nu weer de beurt aan de Tour of Oman, die in 2010 voor het eerst werd verreden. De rittenkoers in het oliestaatje maakt deel uit van de UCI Asia Tour als een 2.HC wedstrijd. De organisatie is in handen van Amaury Sport Organisation.

De 7e editie begint op dinsdag 16 februari en eindigt 5 dagen later. Bergen, heuvels, massasprints, het staat allemaal op het menu. Tel daarbij het enthousiasme van het Omaanse volk en de schitterende infrastructuur, en alles is aanwezig om er dit jaar weer een groot succes van te maken.

Foto 1

Hoewel de Tour of Oman al behoorlijk wat hoogtemeters telde, is het parcours door organisator ASO nog wat lastiger gemaakt. Voor het eerst zijn er dit jaar twee etappes met een aankomst bergop. Bovendien is aan de beklimming van Green Mountain dit jaar bijna twee kilometer toegevoegd. De klim is nu 7,5 kilometer lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 10,7 procent.

De zes etappes hebben een totale afstand van 911 kilometer. Voor de sprinters zijn er twee kansen. De profielen van de ritten zien er als volgt uit:

  • 16 februari, etappe 1: Oman Exhibition Center – Al Bustan (145,5 km)

TOO16_ET01_map_v3

De Tour of Oman start dinsdag aan het Oman Exhibition Center. De rit met de aankomst bij het Al Bustan Palace, een luxe hotel in de hoofdstad Muscat, stond ook de afgelopen jaren op het programma, maar nooit op de openingsdag. Na een rustige beginfase zit het venijn in de staart met 2 hindernissen, de beklimmingen van de Al Hamriya en de Al Jissah. De top van die laatste heuvel (1,4 km a 9%) ligt op iets meer dan vijf kilometer van de meet. Het is niet ondenkbaar dat het peloton de winst overlaat aan voor het klassement ongevaarlijke avonturiers. Er zijn voor de eerste drie renners in alle etappes bonificaties van tien, zes en vier seconden te verdienen.

  • 17 februari, etappe 2: Omantel Head Office – Quriyat (162 km)

TOO16_ET02_map_v2

De 2e etappe begint bij het hoofdkantoor van telecomprovider Omantel en eindigt 162 kilometer later in de vissersplaats Quriyat. De heuvelachtige etappe bevat twee beklimmingen, waarvan eentje helemaal aan het einde. De finishlijn is getrokken bovenop een klimmetje van 2,8 kilometer lang, met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5 %. Er zal vandaag een serieuze schifting in het klassement plaatsvinden.

  • 18 februari, etappe 3: Al Sawadi Beach – Naseem Park (176,5 km)

TOO16_ET05_map

In de 3e etappe trekt het peloton van de kustplaats Al Sawadi Beach vlakbij de hoofdstad Masqat naar het eveneens aan de kust gelegen Naseem Park. In de 175,5 kilometer lange rit stijgen de renners naar een kleine 500 meter hoogte, maar grote kans dat het aan de meet (massa)sprinten wordt.

De rit begint vlak, wordt dan heuvelachtig en gaat de weg 60 kilometer lang met vals plat omhoog tot de renners bij de ravitaillering in Al Awabi op een hoogte van 459 meter zijn. Vanaf dit punt daalt het parcours weer in 60 kilometer naar de finish op zeeniveau. De laatste 10 kilometer richting aankomst zijn weer helemaal vlak. Twee jaar geleden was André Greipel in Naseem Park de snelste van het peloton.

  • 19 februari, etappe 4: Knowledge Oasis Muscat – Jabal Al Akhdar (Green Mountain) (177 km)

TOO16_ET04_map_v3

De vierde etappe van technologiepark Knowledge Oasis in Muscat naar Jabal Al Akhdhar is de koninginneneteappe. De steile slotklim naar de Green Mountain is de traditionele scherprechter in de Tour of Oman.

De renners vertrekken even boven zeeniveau en gelijk vanaf de start beginnen ze aan een lange klim die hen na een slordige 70 kilometer voorbij At Tuwyyah brengt, gelegen op 426 meter hoogte. Vanaf dit punt golft het parcours minzaam op en neer tot de voet van de Green Mountain.

Het peloton bereikt de top van Green Mountain op 1.435 meter hoogte. De klim is 7 kilometer lang en de stijgingspercentages die erbij horen zijn indrukwekkend. Dit jaar rijden de renners ook helemaal tot boven en is de klim nog 1,8 kilometer langer. De slotklim schommelt in de laatste 3,5 kilometer tussen de 11,9% en 13%. De steilste sectie zit in de laatste kilometer als er 13% wordt aangetikt.

  • 20 februari, etappe 5: Yiti (Al Sifah) – Ministry of Tourism (119,5 km)

TOO16_ET05_map

De 5e etappe is een heuvelrit over 119,5 kilometer van Al Sifah naar het Ministry of Tourism. De laatste top ligt op 13,5 kilometer van de meet, waarna een afdaling en een vlakke sectie naar de streep volgt.

Yiti (Al Sifah) ligt aan de Golf van Oman met in het achterland het Jebel Abu Dawud gebergte. Direct na de start moeten de renners tweemaal heuvelop, waarna het over glooiend terrein verder gaat naar de Al Jissah-klim, die we nog kennen uit de 1e rit. De 1,4 kilometer lange heuvel stijgt stevig, gemiddeld met 9%. Vlak daarna volgt de Al Wadi Al Kabir, een klim van 1,9 kilometer tegen 6,3 %

Vorig jaar gooiden zandstormen nog roet in het eten, maar deze keer vindt er voor het ministerie hopelijk weer gewoon een huldiging plaats. Drie keer moet in de slotfase de Bousher Al Amerat worden beklommen. Eén keer van de steilste kant (3,4 km a 8,8%) en twee keer van de iets minder steile (3,2 km a 6,8%) kant. Na de laatste top is het nog een kleine 15 kilometer tot aan de mee.

  • 21 februari, etappe 6: The Wave Muscat – Matrah Corniche (130,5 km)

TOO16_ET06_map

Op de slotdag is het weer de beurt aan de sprinters voor een ritzege te gaan.De start is op de boulevard van een luxe buitenwijk van Muscat – The Wave. De karavaan rijdt naar de boulevard van de hoofdstad van Oman, de zogenaamde Matrah Corniche.

Over vlakke wegen, waar de sprintersteams vol gas kunnen geven om eventuele aanvallers de nek om te draaien. Alles wijst in elk geval in de richting van een massasprint want het peloton krijgt in de etappe een nagenoeg vlak traject voor de wielen.

 Foto 2 Bergen

 

Posted 15 februari 2016 by toncarnas in ASIA TOUR

Tagged with ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: