Parijs-Roubaix 2016: Verdwijnt allereerste kasseistrook van Troisville?

06f3948614af27a699b2d9f259021122[1]

vlag-Frankrijk

Het parcours van de komende Parijs-Roubaix kent enkele subtiele verschillen in vergelijking met de voorbije editie. In 2016 moeten de renners tussen Compiègne en de wielerpiste in Roubaix 52,8 kilometer over kasseien, honderd meter meer dan in 2015. De totale afstand bedraagt 257,5 kilometer.

Er zijn 27 sectoren, waaronder de bekende passages van de Trouée d’Arenberg, Mons-en-Pévèle en de Carrefour de l’Arbre. Met de terugkeer van Hameau du Buat wordt een stukje heuvelop toegevoegd.

De organisatie controleerde afgelopen maandag de kasseistroken die zondag gereden zullen worden, en ontdekte tot haar verrassing dat de allereerste sectie, die van Troisville (na 98,5 km – 2200 m) volledig met modder was bedekt en dus te gevaarlijk zou kunnen zijn voor de renners.

paris-roubaix-058[1]

Volgens Thierry Gouvenou, technisch directeur van organisator ASO, wordt later deze week beslist of de sector deel blijft uitmaken van het parcours. Zonder Troisville blijven er nog 50,6 kilometer over.

 

Maar ook zonder de strook van Troisville zullen de wegen in Noord-Frankrijk er wellicht niet droog bij liggen. Zo lagen er ook in de aanloop naar het Bos van Wallers-Arenberg gisteren enkele verraderlijke modderstroken. Gezien het wisselvallige weer dat deze week nog aangekondigd wordt, zou dat ook zondag nog wel eens het geval kunnen zijn.

paris-roubaix[2]

De koersorganisatie zal verder sleutelen aan de starttijd in het tijdschema, zodat de renners zondag niet halt moeten houden voor passerende treinen. In de editie van vorig jaar gingen de slagbomen naar beneden wanneer het peloton over een overweg nabij Wallers reed. Heel wat renners stopten toen niet voor een aankomende TGV.

DSC_5174[1]

De Franse spoorwegmaatschappij (SNCF) diende na het incident van vorig jaar een klacht in en veroordeelde het onverantwoorde gedrag van enkele renners.

SNCF tekende een overeenkomst met organisator ASO om de renners bewust te maken van de gevaren bij het oversteken van een gesloten spoorweg. Sindsdien hamert ASO tijdens de briefings erop dat de renners moeten stoppen bij de geluids- en lichtsignalen en dienen te wachten tot de slagbomen terug omhoog zijn om door te rijden. Als ze dat niet doen, worden ze uit koers gezet.

 

 

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.