Voorbeschouwing Parijs – Roubaix 2016   Leave a comment

98_big

Na Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen staat zondag met Parijs-Roubaix het derde monument van dit wielerseizoen op het programma. De Hel van het Noorden is volgens velen de mooiste van alle klassiekers, omdat de strijd tegen de elementen nergens zo goed zichtbaar is als op de kasseien in het troosteloze Noord-Franse landschap.

Over een afstand van 257,5 kilometer hebben de renners in de 114e editie van l’ Enfer du Nord 52,8 kilometer aan kasseistroken te verwerken. De kasseien zijn verdeeld over 27 stroken. 

route

Ten opzichte van vorig jaar verandert er niet veel. Er is enkel sprake van een paar subtiele wijzigingen. De kans is nihil dat de Hameau du Buat de scherprechter in 2016 gaat worden. De hellende kasseistrook is na 127 kilometer het meest aansprekende hoogteverschil dat moet worden overbrugd. De kasseien liggen er vrij redelijk bij, maar gaan in de eerste 500 meter wel met 8% omhoog. Daarna loopt het vals plat door. In totaal zijn 1.100 van de 1.700 meter hellend. Nieuw is de strook trouwens niet, want hij werd al driemaal in het parcours opgenomen, voor het laatst in 2012.

De sectoren zijn verdeeld in diverse categorieën. De zwaarste stroken krijgen vijf sterren mee, terwijl de makkelijkste stukken op kasseien één ster op hun conto krijgen.

De eerste kasseistrook die wordt bereikt is Troisville na 98,5 kilometer, al ligt deze secteur momenteel onder zware modder zodat de organisatie overweegt de 2200 meter lange passage te schrappen.

Net als vorig jaar is Wandignies-Hamage met 3.713 meter de langste Secteur pavé van de dag. De zwaarste is het niet, want het vooroorlogse plaveisel is hier in relatief goede conditie.

De meest bekende kasseienstrook is na 168 kilometer het legendarische Bos van Wallers, eigenlijk het Trouée d ’Arenberg genoemd. Hier zijn vele reputaties gemaakt en gebroken. De tweede strook van vijf sterren is die van Mons-en-Pévèle na 209 kilometer. De strook van 2.086 meter is gevreesd om zijn slechte wegdek en hellende bochten. In het verleden was dit ‘karrenspoor’ vaak beslissend, maar de laatste jaren viel dat wel mee.

Het derde vijf sterren stuk is die van het Carrefour de l’Arbre. Het lijkt of de kasseien daar van een helikopter naar beneden zijn gegooid. Vaak valt hier de beslissing. De combinatie van de lengte van 2.985 meter en de erbarmelijke staat van de kasseien maken het een aanslag op het gestel. Bovendien zijn de renners zo onderhand allesbehalve fris meer. Na het Carrefour is er nog 15 kilometer te rijden in de richting van het beroemde Vélodrome in Roubaix waar de streep is getrokken.

Als de renners bij café L’Auberge de l’Arbre rechtsaf het asfalt opdraaien wachten er nog twee eenvoudige stroken, Gruson en Willems à Hem, terwijl de laatste kasseistrook in Roubaix er alleen ligt voor de show.

John-Degenkolb

John-Degenkolb

Vorig jaar schreef John Degenkolb de 113de editie van Parijs-Roubaix op zijn palmares. De 27-jarige Duitse machtsprinter uit Frankfurt Am Main in de deelstaat Hessen van Giant-Alpecin won op het Vélodrôme de sprint van een groep van 7 man. Big John was veruit de sterkste op de wielerbaan van Roubaix en mocht de kasseientrofee in ontvangst nemen.

Het was voor de Duitser in korte tijd het tweede ‘Monument’ dat hij won. In Milaan-San Remo toonde hij al eerder op de Via Roma in San Remo de sterkste sprinter te zijn.

Organisator ASO kondigde onlangs aan dat de finale in de nabije toekomst op de schop gaat. Omdat er rondom de plaats kasseien worden aangelegd op wandel- en fietspaden, kan de slotfase worden verrijkt met een kasseistrook van maar liefst 3 kilometer vlak voor het binnenrijden van het Vélodrome. 

De 27 stroken van Parijs-Roubaix 2016:

Troisvilles (km 98,5 – 2200 m) +++ Viesly (km 105 – 1800 m) +++ Quievy (km 107,5 – 3700 m) ++++ Saint-Python (km 112,5 – 1500 m) ++ Vertain (km 120,5 – 2300 m) +++ Capelle-Ruesnes (km 127 – 1700 m) +++ Quérénaing – Maing (km 137,5 – 2500 m) +++ Monchaux-sur-Ecaillon (km 141 – 1600 m) +++ Haveluy (km 154 – 2500 m) ++++ Trouée d’Arenberg (km 162 – 2400 m) +++++ Wallers – Hélesmes, dit “Pont Gibus” (km 168 – 1600 m) +++ Hornaing (km 175 – 3700 m) ++++ Warlaing – Brillon (km 182,5 – 2400 m) +++ Tilloy – Sars-et-Rosières (km 186 – 2400 m) ++++ Beuvry-la-Forêt – Orchies (km 192,5 – 1400m) +++ Orchies (km 197,5 – 1700 m) +++ Auchy-lez-Orchies – Bersée (km 203,5- 2700 m) ++++ Mons-en-Pévèle (km 209 – 3000 m) +++++ Mérignies – Avelin (km 215 – 700 m) ++ Pont-Thibaut (km 218 – 1400 m) +++ Templeuve – Moulin de Vertain (km 224,5 – 500 m) ++ Cysoing – Bourghelles (km 231 – 1300 m) +++ Bourghelles – Wannehain (km 233,5 – 1100 m) +++ Camphin-en-Pévèle (km 238 – 1800 m) ++++ Le Carrefour de l’Arbre (km 240,5 – 2100 m) +++++ Gruson (km 243 – 1100 m) ++ Hem (km 249,5 – 1400 m) ++ Roubaix (km 256,5 – 300 m) +

secteur6-3

Posted 8 april 2016 by toncarnas in WorldTour

Tagged with ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: