Voorbeschouwing Tour de Romandie 2016   Leave a comment

zwitsersevlag

Na al het klassiekergeweld stevenen de renners feitelijk af op de Giro d’Italia. Op de weg daar naartoe nemen sommige coureurs nog de afslag van Romandië met een zesdaagse rittenkoers. Echter is dit vooral een ronde waarin de Tourfavorieten rijden en waar Giro-kanshebbers schitteren door afwezigheid.

In Franstalig Zwitserland er van dinsdag tot en met zondag dure WorldTour-punten te verdienen. Het is echter voor de meeste renners in deze wedstrijd vooral een belangrijk tussenstation op weg naar de Giro of de Tour. Een selectief parcours en een sterk deelnemersveld vormen de ingrediënten voor een spannende koers. Renners die hier rijden, kunnen rekenen op de nodige klimkilometers.

6188364

De Tour de Romandie staat bekend om zijn pittige, bergachtige parcoursen. Organisatoren Richard Chassot en Bernard Wütrich zijn erin geslaagd om in de 70ste editie aan deze verwachtingen te voldoen. Met een afstand van totaal 712 kilometer moeten de renners meer dan 10.000 hoogtemeters overwinnen. En in twee tijdritten zijn er in totaal 19 kilometers tegen de klok.

Vorig jaar was het de Rus Ilnur Zakarin die verrassend met de eindoverwinning aan de haal ging. Zijn ploegmaat Simon Spilak reed zich naar de tweede plek in het eindklassement, De 26-jarige Zakarin uit Naberezhnye Chelny (Tatarstan) van Katusha nam op de voorlaatste dag na de bergetappe naar Champex-Lac de leiderstrui over van Michael Albasini en slaagde er in deze tijdens de afsluitende tijdrit in Lausanne te behouden.

romandia-logo

  • Etappeschema Tour de Romandie:

26/04/16 – Proloog: La Chaux-de-Fonds – La Chaux-de-Fonds ( 3,95km),

De renners beginnen met een 3,95 kilometer lange proloog in La Chaux-de-Fonds in het Juragebergte. Het is de op één na hoogst gelegen stad van Zwitserland.

Het zorgt ervoor dat de proloog allerminst vlak is. Met de beklimming van de Rue de la Montagne moeten er 72 hoogtemeters overwonnen worden.

27/04/16 – Etappe 1: La Chaux-de-Fonds – Moudon (166,9 km)

De renners krijgen op de2e dag een rit met 4 beklimmingen voorgeschoteld. Na de start in La Chaux-de-Fonds rijden de renners richting de Col des Etroits, een col van tweede categorie. Na de top gerond te hebben, zet het peloton koers richting finishplaats Moudon, waar hen een lokale ronde wacht met de beklimming van de Vauderens. In de finale is er nog een snelle afdaling voordat in de straten van Moudon de aankomst wordt bereikt.

28/04/16 – Etappe 2: Moudon – Morgins (173,9 km)

Op donderdag wacht de renners een bergrit met aankomst bergop. Na een openingsfase over een golvend parcours zijn na 80 kilometer met de beklimming van Sorens de eerste bergpunten te verdienen. Het zwaartepunt zit echter in het slot. Na Les Champs (tweede categorie) wacht de slotklim naar Pas de Morgins, een skidorp op 1.335 meter hoogte. De klim gaat 6 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 5,6% omhoog.

29/04/16 – Etappe 3: Sion – Sion (ITT)

De chronorace is 15,1 kilometer lang en start en finish zijn in Alpenstad Sion. Halverwege ligt een klim met steile secties rond de 10%. In het Rhônedal krijgen de renners veel lange, rechte stukken voorgeschoteld met een hoogteverschil van 280 meter. Na de beklimming van de Rue de Savièse keert de route terug naar het stadscentrum van Sion.

30/04/16 – Etappe 4: Conthey – Villars-sur-Ollon (173,2 km)

Tour-de-Romandie-2016-etape-4-profil

Op de voorlaatste dag staat de Koninginnenrit over 173,2 kilometer vermeld in het roadbook. De rit voert van Conthey naar Villars met 3 beklimmingen van de eerste categorie en twee van de 3e categorie. De lengte van de slotklim is 15,8 kilometer à 5,3% gemiddeld. In totaal krijgen de renners 3.311 hoogtemeters voor de wielen geschoven,

01/05/16 – Etappe 5: Ollon – Genève (172k)

Tour-de-Romandie-2016-etape-5-profil

In de slotetappe van de Tour de Romandie koersen de renners over 177,4 kilometer van Ollon naar Genève. Vlak is het niet, maar de kans is groot dat er aan de boorden van het Meer van Genève een kans ligt voor de overgebleven sprinters naar een ritzege in aankomstplaats Genève.

Geen lastige beklimmingen in de finale langs het Meer van Genève maar wel een parcours op maat voor de sprinters. Een rit waarschijnlijk volgens het oude scenario een kopgroep die de ruimte krijgt, een voorsprong uitbouwt, met daarachter de gemotiveerde sprintersteams in een controlerende rol.

Meer-van-Genève-17

 

 

 

 

 

Posted 26 april 2016 by toncarnas in WorldTour

Tagged with ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: