Voorbeschouwing Critérium du Dauphiné 2016   Leave a comment

Criterium-du-Dauphine-2016-parcours

Het Critérium du Dauphiné zal komende zondag voor de 68e keer van start gaan. Er staan 22 ploegen aan de start. Naast de 18 WorldTour-teams ontvingen Cofidis, Bora-Argon 18, Wanty Groupe Gobert en Direct Energie een uitnodiging. Traditioneel is het Critérium du Dauphiné voor veel deelnemers de generale repetitie voor de Tour.

In de Franse Alpen wordt er begonnen met een korte klimtijdrit en zijn er twee etappes voor sprinters en is er een etappe voor puncheurs. De bergetappes zijn korter dan 150 kilometer en komen niet hoger dan 2.000 meter. Het zwaartepunt ligt in de laatste drie dagen als er achttien toppen worden geslecht. De slotrit is op 12 juni in Méribel.

Proloog – zondag 5 juni – Les Gets – Les Gets (4 km)

PROFILE

Op de eerste dag is het direct klimmen geblazen. De koers begint met een proloog bergop naar wintersportplaats Les Gets. De 3,9 kilometer lange en steile beklimming van de Montée du Mont Chéry kent een imposant stijgingspercentage van 9,7%. Het zijn de enige kilometers tegen de klok in deze ronde.

Etappe 1 – maandag 6 juni – Cluses – Saint-Vulbas (186 km)

PNC15_ET02_Profil_5DKM

De rit naar Saint Vulbas is er één voor de sprinters. In het eerste gedeelte van de etappe zijn er vier gecategoriseerde beklimmingen van de vierde categorie. De laatste Col, de Côte de Prémeyzel, wordt op ruim 50 kilometer van de meet gerond. De klim is 900 meter à 5%. Het tweede gedeelte van de rit is nagenoeg vlak. Als het peloton in de finale bij elkaar blijft zullen de sprintersploegen het tempo bepalen en het commando gaan overnemen voor een gecontroleerde koers eindigend in een massasprint.

Etappe 2 – dinsdag 7 juni – Crêches-sur-Saône – Chalmazel – Jeansagnière (168 km)

PNC15_ET02_Profil_5DKM

Na de start in Crêches-sur-Saône rijden de renners over een continu op en afgaand parcours naar de slotklim van ruim 21 kilometer. Op de Côte de Saint-Georges-en-Couzan schommelt de hellingshoek 7 kilometer lang rond de 5,6%. Na het bereiken van die top volgt een glooiende tussenfase ongeveer 5 kilometer, die overgaat in de onregelmatige slotklim van 6.8 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 3,7% naar het skistation Chalmazel. De laatste 500 meter is nagenoeg vlak en op maat gesneden van puncheurs.

Etappe 3 – woensdag 8 juni – Boën-sur-Lignon – Tournon-sur-Rhône (187,5 km)

PNC15_ET02_Profil_5DKM

Tijdens de rit naar Tournon krijgen de aanvallers een kans. In de regio Rhône-Alpes beginnen de renners met een vlakke aanloop, maar gaat het geleidelijk na 50 kilometer omhoog naar het heuvelachtige middendeel van de rit. Na twee cols van vierde categorie wacht met de Côte de Sécheras een beklimming van tweede categorie in het bergmassief van de Ardèche. De Col is 2,9 kilometer lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 8,2%. Op de steilste stukken loopt het op tot 13,9%. Na het ronden van de top volgt een lange afdaling naar een hellende aankomststrook in Tournon-sur-Rhône.

Etappe 4 – donderdag 9 juni – Tain-l’Hermitage – Belley (176 km)

PNC15_ET02_Profil_5DKM

Na het vertrek voert het parcours de karavaan over heuvelachtig terrein. In de Rhône-vallei zijn onderweg twee cols van vierde categorie de enige obstakels. De sprintersteams kunnen vol gas kunnen geven om eventuele aanvallers de nek om te draaien. Alles wijst in elk geval in de richting van een massasprint, De streep in Belley, de geboorteplaats van Maxime Bouet, loopt wel met 2,6% omhoog.

Etappe 5 – vrijdag 10 juni – La Ravoire – Vaujany (140 km)

PNC15_ET02_Profil_5DKM

Vanuit het vertrek in La Ravoire gaat het in de Alpen direct omhoog en wachten er in het eerste gedeelte van de rit 6 beklimmingen. De aankomst bergop is in Vaujany, een skidorpje niet ver van Alpe d’Huez. Daarna volgt een relatief rustige fase, voordat de renners de 6,4 kilometer lange slotklim aan 6,5% gemiddeld voor de wielen krijgen. De onregelmatige slotklim van de tweede categorie naar Vaujany leidt de renners vervolgens naar een top van 1.223 meter. In de vijfde kilometer zit een steilste sectie van 12,5%, waarna de kilometer erop licht daalt, en vervolgens gaat het in de laatste 400 meter weer met 7,3% omhoog.

Etappe 6 – zaterdag 11 juni – La Rochette – Méribel (141 km)

PNC15_ET02_Profil_5DKM

In de voorlaatste rit de zogenaamde koninginnenrit liggen er in totaal vijf cols op de renners te wachten, waaronder de klim over de Col de la Madeleine van de buitencategorie. De lange afmattende klim van 19,2 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,9% wordt exact halverwege gerond. Na de afdaling wachten nog twee cols van de 1e categorie, waarbij de slotklim goed is voor 12,3 kilometer tegen 6,6% met steile secties van boven de 10%.

Col de la Madeleine

Col de la Madeleine

In totaal krijgen de renners meer dan 4000 hoogtemeters voorgeschoteld. Het klassement gaat hier ongetwijfeld herschikt worden.

Etappe 7 – zondag 12 juni – Le Pont-de-Claix – Superdévoluy (151 km)

PNC15_ET02_Profil_5DKM

Al direct vanaf de start in de lastige slotetappe gaat het gedurende 13,5 kilometer omhoog en wordt de Côte de Monteynard gerond. De renners blijven nu op hoogteniveau en wordt er gekoerst naar de Côte de Terrasses en de Saint-Laurent-du-Cross, waarna het echte werk begint. De klim naar de top op 1.573 meter van de Col de la Moissière is 7,5 kilometer lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 8,2%.

Na de afdaling koersen de renners over een afstand van 10 kilometer naar de voet van de Col du Noyer (7,5 kilometer tegen 8,4%). Daarbij wordt het vooral uitkijken naar de laatste 3 kilometer, die achtereenvolgens 11,7, 9,1 en 13,9% stijgen. Eenmaal boven is het nog ongeveer 12 kilometer naar de meet. Daarvan is 8 kilometer in dalende lijn. De aankomst ligt op de Montée de Superdévoluy na een regelmatige slotklim van 3,8 kilometer aan 5,9%.

Vorig jaar werd de slotrit van het Critérium du Dauphiné solo gewonnen door Chris Froome. De Brit van Team Sky sloeg zijn slag op de laatste klim naar Modane Valfréjus, waardoor hij ook de eindwinnaar werd van de rittenkoers. Simon Yates en Rui Costa werden tweede en derde in de rit. Tejay van Garderen verloor zijn gele trui, maar eindigde wel als tweede in het klassement.

th

 

 

Posted 4 juni 2016 by toncarnas in WorldTour

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: